Загальнонавчальні уміння і навички
Успішністьнавчальної діяльності учнів великою мірою визначається рівнем оволодіння загальнонавчальними вміннями і навичками. До їх складу входять:
●навчально-організаційні (опанування школярами раціональних способів організації свого навчання:посадка учня під час письма. Положення ручки (олівця) в руці під час письма.Розташування зошита на парті під час письма. Рух пальців під час зображення графічних фігур.Рух кисті і передпліччя уздовж рядка в процесі виконання графічних вправ).
- загальномовленневі (формування умінь висловлюватися, працювати з текстовою інформацією);
- загальнопізнавальні (уміння спостерігати, розмірковувати, запам’ятовувати, відтворювати, застосовувати й перетворювати навчальний матеріал);
- контрольно-оцінні (засвоєння учнями способів перевірки та самоперевірки, оцінювання здобутих результатів).
Загальні види загальнонавчальних умінь і навичок функціонують у системі міжпредметних зв’язків і формуються безперервно протягом усього періоду початкового навчання відповідно до можливостей програмового матеріалу з різних предметів та обов’язкового врахування попереднього рівня оволодіння ним.
Пропонований зміст загальнонавчальних умінь і навичок та його розподіл по класах може уточнюватися вчителем залежно від умов і особливостей роботи з певним контингентом учнів.
У кожному наступному класі розвиваються вміння і навички, формування яких відбулося в попередньому.
1 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:
- добирати індивідуальне обладнання для проведення уроку, розкладати його в належному порядку;
- включатися в роботу відразу після вказівки вчителя; дотримуватись єдиних вимог до оформлення письмових завдань;
- практично розрізняти основні елементи навчальної книжки (обкладинка, корінець, сторінка), користуватися закладкою;
- дотримуватися правильної постави під час читання і письма;
- співпрацювати в парі.
Загальномовленнєві вміння і навички:
- говорити в помірному темпі, чітко, вільно, виразно, з відповідною силою голосу;
- зосереджено слухати вчителя, відповідати на запитання за відомою і вільною моделлю, зв’язно (трьома-чотирма реченнями) передавати почуте, побачене;
- запитувати про незрозуміле, невідоме тощо;
- з повагою звертатися до вчителя, учнів.
Загальні вміння:
- виділяти в предметах певні ознаки, розрізняти розмір, форму, колір, смак тощо;
- знаходити у двох об’єктів однакові, схожі і різні зовнішні ознаки;
- зіставляти групи предметів за однією істотною ознакою, помічати зміни в спостережуваних об’єктах за орієнтирами, вказаними вчителем;
- робити (з допомогою вчителя) висновок-узагальнення за результатами виконання навчального завдання;
- виконувати завдання за зразком і аналогією.
Контрольно-оцінні вміння:
❖ знаходити фактичну помилку під час зіставлення результатів власної роботи зі зразком і орієнтирами вчителя;
❖ оцінювати свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем (правильно, красиво, що саме; якщо помилився, то в чому, що треба змінити, чого уникати в наступній роботі та ін.).
2 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:
- дотримуватися режиму розумової праці під час виконання домашніх завдань;
- самостійно добирати необхідне навчальне приладдя і підтримувати порядок на робочому місці;
- орієнтуватися в тривалості праці; виконувати роботу певної тривалості;
- додержуватись певної послідовності виконання роботи під керівництвом учителя (з чого почну, що зроблю потім, чим закінчу);
- користуватися підрядковими примітками і словником, дидактичним і роздавальним матеріалом, лінійкою і трикутником;
- своєчасно готуватися до уроку;
- переключатися з одного виду роботи на інший;
- дбайливо ставитися до своїх і чужих речей;
- співпрацювати у парі, групі.
Загальномовленнєві вміння і навички:
- зосереджено слухати вчителя й товаришів, говорити не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення;
- виділяти під час читання та слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле;
- відтворювати послідовність подій і відображених у тексті дій, явищ,
з допомогою вчителя ставити запитання до окремих речень, уривків;
- виконувати творчі завдання (доповнення, перетворення).
Загальнопізнавальні вміння:
- виділяти в предметах ознаки та якості, розрізняючи їх за значущістю (головні, постійно притаманні об’єкту, і другорядні, які за певних обставин можуть з’являтися, а за інших — зникати);
- встановлювати тотожність, схожість і відмінність між кількома предметами;
- визначати з допомогою вчителя найістотніші ознаки у виконуваній роботі;
- встановлювати логічну послідовність викладу подій;
- застосовувати деякі прийоми смислового заучування (встановлювати логічну і часову послідовність);
- виконувати логічне групування об’єктів (за родовими і видовими ознаками, вилучати «зайве» серед чотирьох-п’яти однорідних об’єктів);
- виконувати творчі завдання в контексті навчальних завдань і проектів.
Контрольно-оцінні вміння:
- перевіряти результати праці, своєї і товариша, за орієнтирами, даними вчителем (алгоритмічні приписи, словничок, зіставлення зі зразком тощо).
3 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:
- додержуватись встановленого порядку під час виконання самостійних завдань;
- під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання;
- виконуючи різні види завдань, орієнтуватися у тривалості часу;
- тримати в порядку своє робоче місце та навчальне приладдя;
❖ орієнтуватися в методичному апараті підручника (у змістовому навантаженні основних позначень);
❖ співпрацювати у парі, групі, колективі.
Загальномовленнєві вміння і навички:
❖ говорити в належному темпі, дотримуючись інтонування;
❖ слухати читання, розповідь учителя або товаришів з елементами змістового сортування матеріалу, виділяти нові факти, розпізнавати невідоме;
❖ відповідати «своїми словами», ставити запитання до тексту, до пояснення вчителя, товаришам під час опитування, переказувати прочитане, зв’язно й послідовно описувати побачене, почуте;
❖ міркувати взаємпов’язаними судженнями (3-4).
Загальнопізнавальні вміння:
❖ виділяти в об’єктах зовнішні і внутрішні ознаки і якості, розрізняти серед них істотні та другорядні;
❖ порівнювати конкретні об’єкти за різними ознаками (абстрактні за орієнтирами, визначеними вчителем);
❖ робити висновок-узагальнення з допомогою вчителя;
❖ встановлювати послідовність подій та їх причинно-наслідкові зв’язки;
❖ встановлювати зв’язок між причиною і наслідком;
❖ моделювати за зразком і аналогією;
❖ добирати факти, які підтверджують висловлену думку або суперечать їй;
❖ висловлювати рефлексивні судження;
❖ виконувати навчальні творчі завдання (доповнення, розширення, зміна тексту, умов проектування тощо).
Контрольно-оцінні вміння:
- користуватися способами перевірки, застосовуючи алгоритми й пам’ятки;
❖ контролювати послідовність виконання роботи, її проміжні та кінцеві результати;
❖ висловлювати оцінні судження щодо якості своєї роботи та інших завдань;
❖ здійснювати взаємоперевірку.
4 КЛАС
Навчально-організаційні вміння і навички:
❖ дотримуватись режиму навчальної діяльності, працювати швидко й зосереджено;
❖ планувати роботу на день, тиждень, користуватися довідковою літературою;
❖ оріснтуватися в методичному апараті підручників (розуміти значення всіх символів, кольорових, шрифтових позначень);
❖ розподіляти час для виконання роботи залежно від її мети; цінувати час – власний та інших людей;
❖ приступати до виконання самостійної роботи після обдумування її послідовності;
- співпрацювати у парі, групі, колективі.
Загальномовленнєві вміння і навички:
- розподіляти чітко, послідовно відповідно до мети висловлювання;
- міркувати взаємопов’язаними судженнями в ході монологічного повідомлення, відтворювати інформацію з елементами логічної обробки матеріалу(виділення головної думки, установлення зв’язку між відомим і новим матеріалом тощо);
- спілкуватися під час виконання групових і колективних навчальних завдань.
Загальнопізнавальні вміння:
❖ визначати головне, самостійно робити висновок з поясненням вчителя з тексту;
❖ користуватися порівнянням та аналогією як засобами встановлення нових ознак і якостей об’єкту;
❖ класифікувати і групувати вивчений матеріал, знаходити і пояснювати причинно-наслідкові зв’язки;
❖ доводити правильність певного судження та власної думки;
❖ моделювати і прогнозувати у контексті навчальних завдань;
❖ користуватися прийомами осмисленого запам'ятовування (план, зіставлення, опорні слова);
❖ висловлювати рефлексивні судження;
❖ виконувати навчальні творчі завдання (доповнити задачу, продовжити розповідь, відтворити початок розповіді, запропонувати новий спосіб розв’язання, проектування тощо).
Контрольно-оцінні вміння і навички:
❖ оцінювати якість своєї навчальної роботи;
❖ здійснювати взаємоперевірку;
❖ контролювати послідовність роботи за самостійно складеним планом;
❖ визначати, які судження завжди правильні, а які – тільки за певних умов чи завжди неправильні;
❖ знаходити і виправляти фактичні, логічні й стилістичні помилки;
❖ використовувати засвоєні способи перевірки орфограм, задач, різних навчальних дій;
❖ висловлювати оцінні судження.
|