Догадка під час сприймання змісту тексту є однією з основних умов швидкого читання, яке характеризується не лише великим діапазоном темпу зчитування учнем сторінок книги, але й глибоким проникненням у зміст тексту. Крім цього догадка активізує мислення читаючого. Догадка («предвосхищение, предугадывание» — російською, «антиципація» на латині) - є однією із важливих властивостей нашого мислення. Вона бере активну участь в усіх видах людської діяльності, від найбільш простих до вищих, до яких відноситься також читання.
Взявши за основу попередній логічний і почуттєвий досвід особистості, антиципація (здогадка) дозволяє значно швидше і точніше досягнути мети, інтенсифікувати мислення, зробити його більш продуктивним і точним.
Антиципація піддається тренуванню, хоча при кожному виді діяльності ці тренування мають свою специфіку і тривалість їхнього проведення.
Читання із цього погляду не є виключенням. Уміння швидко антидатувати букви і буквосполучення, слово і словосполучення та навіть цілі смислові одиниці є однією з основних передумов швидкого, правильного, свідомого читання як уголос, так і мовчки.
Вже на першому етапі знайомства з буквами і необхідності швидкого і творчого визначення їхньої тотожності (ідентифікації), дитина може це зробити, використовуючи антиципацію - за верхньою, найбільш інформативною частиною букви вона може визначити її всю, не обводячи очима всього контуру.
Не менш важливо вміти при читанні вгадувати голосні, які часто зустрічаються в текстах. Спеціальні вправи даю для антиципації закінчень дієслів, іменників, прикметників, окремих частин словосполучень. Особливе місце в усій системі навчання антиципації при читанні займає вироблення вміння проникнення в підтекст.
Вправи для вироблення догадки під час читання
Вправа 1. Впізнай букву за її верхньою частиною.
Виготовляю таблиці голосних і приголосних на кожного учня на твердому папері, на які наношу друкованим шрифтом голосні, а потім приголосні. Кожна літера повинна повторюватись на таблиці не менше ніж 8-10 разів. Даю завдання дітям закрити наполовину ряди букв знизу цупким папером, а потім читати. Як варіант, можна друкувати тільки. верхні частини букв. Це ускладнить роботу, бо не виключається можливість підглядування.
Вправа 2. Робота з таблицею складів.
Заношу в таблицю найбільш уживані склади: «приголосний - голосний» (ма, во, су.,.), «приголосний - голосний - приголосний» (тут, рот, кіт...) і «приголосний - приголосний - голосний» (про, кла, два...). Перекриваю нижню частину складів цупкими смужками паперу. Впізнання букв і зчитування складів уголос проводжу не по порядку, а вибірково.
Вправа 3. Відгадування пропущених голосних в окремих словах.
Кожен учень отримує аркушик із видрукованими на ньому в стовпчики іменниками, дієсловами. У лівому
стовпчику подаються приголосні кожного слова, а в правому - голосні, що входять у це слово. Порядок розміщення приголосних і голосних у кожному слові обов'язково дотримується.
Наприклад, у лівому стовпчику - вчтлык, а в правому - иеа (вчителька). Спочатку учні можуть встановлювати слова з обома відкритими стовпчиками. На наступному етапі правий стовпчик можна перекривати і користуватись ним в основному для самоперевірки.
Показую зразки таблиць іменників і дієслів.
Іменники
|
Дієслова
|
скрпк
|
иа
|
спшв
|
іи
|
бчк
|
оа
|
ршв
|
іи
|
енг
|
і
|
рзрзв
|
оіа
|
рб
|
иа
|
нпев
|
аиа
|
емвр
|
аоа
|
прчтв
|
оиа
|
глетк
|
ау
|
нмлвв
|
ааюа
|
рбт
|
ооа
|
пбг
|
оі
|
шхмт
|
ааи
|
стрбнв
|
иу
|
мшнк
|
аиа
|
зблдвс
|
ауия
|
емтн
|
еаа
|
екзв
|
аа
|
Вправа 4. Робота з таблицею «Прикметник - іменник».
Даю словосполучення, в яких частково пропущені голосні. Завдання - визначити ці голосні. Інколи це можна зробити, орієнтуючись на прикметник, інколи - іменник.
великий
|
будинк
|
велка
|
річка
|
висока
|
бшта
|
фруктові
|
дрва
|
цікава
|
кнга
|
зелена
|
трва
|
урочиста
|
зстрч
|
цікава
|
кнжка
|
залізне
|
вдро
|
новий
|
телвзор
|
розумні
|
оч
|
рдий
|
кіт
|
довга
|
брда
|
мрські
|
хвлі
|
маленька
|
кмха
|
солодкий
|
пріг
|
боброва
|
хтка
|
тматний
|
сік
|
табн
|
гусей
|
велка
|
радість
|
Вправа 5. У кожній групі слів визначити пропущені голосні.
Причому потрібно орієнтуватися на перше слово. При складнощах Із виконанням цього завдання бажано перейти на роботу а парах.
Мир — двеий, крткий, енний,
запитання — лгке, склдне, прете,
плід - емчний, іркий, слдкий, отрйнй,
пам'ять — дбра, мана, вчна,
таємниця — држвна, мика, вйськова,
обличчя — грне, цкаве, емне, шроке,
привіт — срдчний,држн1й, грячий,
волосся – чрне, евтле, све, пкрашене,
булочка — евжа, емчна, млнька,
місто — бгтолюдне, влке, млньке.
Вставити голосні, орієнтуючися на перше слово.
Дієслова стоять в однині минулого часу.
Клятву — де, пршив, дтрмав,
хлопчик — екзав, засмявся, вдрв, пшов,
будинок — пбдований, рзвлений, ремнтується,
м'ячик — пктився, зпнився, лпнув,
книга — вдана, прочтна, розкрта,
документ — пдписний, склдений, видний,
оповідання — напсн, прчтане, ілюстрвне
ворог — нступав, розбтий, аткваний,
вікно — вдкрте, зкрте, рзбте,
обіцянка — вкнана, дтрмана, прушена.
Вправа 6. Вставити пропущені голосні в реченнях ексту.
Речення беру з оповідань, вміщених у читанці для відповідного класу. Перевірку правильності виконання завдань здійснюю теж за читанкою.
Дикі гси летіли у врій. Вони лтличрез море. Вонилтіли чь і нч, і наступний днь, і наступну нч, і не відпивали... (Добираю стільки речень, оповідань, скільки небхідно для вироблення навички).
Вправа 7. У тексті пропущено частину голосних. У процесі читання необхідно їх вставити.
Для перевірки використовую рядочки з голосними під кожним реченням, Ті рядочки бажано перекривати стрічкою цупкого паперу.
Текст.
Я лбв чтти кзки. Осблво лбл чтти кзки Фрнк і, бзмвно, кзки нрдні. (юи иааоиююиааааеуоаао)
Вправа 7 а. Здогадка закінчень.
Відпрацювання цих умінь має велике значення не лише для прискорення читання, але й для підвищення загальномовної культури і грамотності. Методика тренувань така: зліва від стовпчика іменників вміщую один прийменник (на, за, після, через, без, при, біля, над, в та інші).
НА (стіл) - на столі,
(риба) - на рибі,
(голова) - на голові,
(зошит) - на зошиті,
(жінка) - на жінці,
(ніс) - на носі,
(змія) - на змії,
(теля) - на теляті,
(весло) - на веслі,
(скатерть) - на скатерті.
Вправа 8. Відтворення закінчень у словосполученнях «прикметник - іменник».
Молод... чоловік,
розумн... дитина,
сувор... батько,
тонк... зошит,
верхн... губа,
вепик... палець,
біл... ведмідь,
сиві., волосся,
нов... урожай,
червон... помідор,
велик... килим,
добр...мати,
верхн... одяг,
шкільн... портфель,
прям... ніс,
довг... стілець,
велик... слон,
свіж... хліб,
кольоров... телевізор,
надут... індик.
Вправа 9. Учні читають групи слів, змінюючи відмінкові закінчення залежно від прийменника: з, на, в, над, до, від...
хліб
|
стіл
|
брат
|
слон
|
зерно
|
табуретка
|
сестра
|
лев
|
мука
|
лава
|
син
|
тигр
|
крупа
|
диван
|
дочка'
|
коза
|
м'ясо
|
ліжко
|
ніс
|
осел
|
риба
|
подушка
|
око
|
корова
|
масло
|
одіяло
|
губа
|
вівця
|
сир
|
килим
|
лоб
|
кінь
|
ковбаса
|
перина
|
борода
|
індик
|
Вправа 10. Читати групи слів, змінюючи закінчення дієслів залежно від займенника.
Я ти ми ви вони (в теперішньому, минулому і майбутньому часі).
|
|
|
йти
|
брати
|
відповідати
|
мовчати
|
працювати
|
слухати
|
читати
|
писати
|
ходити
|
фати
|
одержати
|
співати
|
розуміти
|
давати
|
пити
|
кричати
|
любити
|
бігти
|
рости
|
стояти
|
давати
|
забути
|
лишати
|
сміятись
|
писати
|
кричати
|
попасти
|
піднятись
|
слухати
|
відкривати
|
проводити
|
тримати
|
просити
|
підняти
|
з'явитись
|
питати
|
йти
|
копати
|
боротись
|
кінчати
|
Вправа 11. Визначити особовий займенник, котрий повинен стояти перед дієсловом.
пішла
|
пішов
|
проведемо
|
побудувала
|
відрізала
|
намалював
|
з'єднав
|
сказав
|
плакали
|
сказали
|
вдарив
|
проспіваємо
|
вдарили
|
зірвали
|
спалили
|
приніс
|
проспівала
|
продали
|
забув
|
знімаєм
|
Вправа 11 а. Читати речення, визначити пропущені закінчення дієслів.
Я подум...в Він вирв...
Янедопущ... Хто до нього під...?
Ми візьм... Бензин раптом загорів...
Крісло поламало... Книжка впал...
Книжка впад... Хто його прос...
Він став догад... Ти краще помовч...
Вона мені сказ... Газета лежал...
Ти добре чит... Цього не можна допуст...
Завтра вона скаж... Ви слухал...
Вправа 12. Прочитати текст із пропущеними закінченнями в словах.
Літо було дуже гаряч.... Земля потріск... від спек.... Люди чекал... дощу. І раптом загрим... грім, засвіти... блискавка. Ніхто не ховав..., всі раді довгоочікувано... дощеві. Діти вибіг... на вули... і з радіс... крик... біга...
по калюжах. З ними стриб... собачка Бурко.
* * *
«Хлопція бачив вчор... літаю... тарілк...», — закрич... Лет... . Всі затих... . І хоч Л... був відомий фантаз..., всім захот..., щоб це була прав.... Кому не хочет... побач... інопланет... . 1раптом хтось згад..., що сьогодні Перше квіт... і всі засмія... . Та П... продовж... фантаз....
Вправа 13. Антиципація окремих частин словосполучень.
Багато словосполучень складаються із частин, які після відповідних тренувань можна легко відгадати.
Завдання - за першою частиною вставити словосполучення. Праву (закриту частину словосполучень) відкривати тільки під час самоперевірки.
Навколишнє
|
середовище.
|
Це займає
|
багато часу.
|
Бібліотечна
|
книжка.
|
Нерозв'язана
|
проблема.
|
Цікава
|
книжка.
|
Трьохколісний
|
велосипед.
|
Суворий
|
вчитель.
|
Географічна
|
карта.
|
Проливний
|
ДОЩ.
|
Добра
|
мама.
|
Художня
|
самодіяльність.
|
Життєрадісна
|
людина.
|
Записна
|
книжка.
|
Електричний
|
струм.
|
Морожена
|
риба.
|
Вправа 14. За першою частиною визначити зміст
|
стійких дієслівно-іменникових словосполучень.
|
1. взяти на...
|
озброєння, облік, роботу
|
2. взяти під...
|
захист, контроль, спо стереження, охорону
|
3. взяти за...
|
основу, правило
|
4. кинути на...
|
захист
|
5. утриматись від...
|
голосування, поїздки
|
6. вибути з...
|
гри, боротьби
|
7. випасти з ...
|
поля зору, пам'яті
|
8. вийти з ...
|
гри, поля
|
9. заробити на...
|
хліб, життя
|
10. піти у...
|
розвідку, відпустку,
|
11. виключити із...
|
списку, складу, партії
|
12. навести на...
|
думку, слід
|
13. звернутись із ...
|
проханням, запитом,
закликом
|
14. звільнити від...
|
роботи, обов'язків, іга
|
15. посягати на ...
|
життя, незалежність, права
|
16. прийти до...
|
висновку, думки, мети
|
Вправа 15. Закінчити речення.
Дув холодний...
Йшов мокрий...
Літак піднявся в...
Він провів пряму...
Книжка була...
Ручка перестала...
З годинником щось...
Ти допустив грубу...
Ця пісня користується...
Вхід для сторонніх...
Я його не зовсім ...
Треба прийняти термінові...
Фільм був дуже...
Світло раптом ...
Двері із шумом...
На зборах він попросив ...
Небо покрилось...
Земля потріскалась від...
Поводься...
Причину можна...
Вправа 16. Доповнення словосполучень у системі мікротекстів.
На стовпах обірвані... . Це дуже ....
Тарілка впала на ... . Але, на щастя, не ... .
Вранці треба робити ... . Відкрийте... і провітріть....
Я не можу рішити ... . Вона дуже... .
Дощ вже ... . Візьми ... .
Вправа 17. Доповнення словосполучень у тексті.
Поклади книжку туди, де вона ...А де вона ... ? На верхній ... . Ти помиляєшся, вона лежала на підлозі. Значить, вона .... Яке це має ... ? Правильно, це ніякого … . Головне, книжка повинна бути на.....
Вправа 18. Догадка смислових одиниць.
Приклад: Петрик опустив голову на руки і задрімав.
Варіанти причин:
Петрик довго дививсь вчора телепередачі.
Петрик захворів.
Це було на якомусь сумному заході.
Знайти причини.
1. Світло в кімнаті раптом погасло, але в сусідній - лампочка горіла.
2. Кулькова ручка перестала писати.
3. Електронний годинник зупинився.
4. На черевиках видно шматочки глини.
5. Я не міг заснути.
6. На зошиті жирні сліди пальців.
7. Маленька дитина почала плакати.
8. Машина не завелась.
9. Чоловік годував пташок із рук.
10. Петрусь заховав свій щоденник від батька. г
11. Для зняття проби супу повар взяв дерев'яну ложку.
12. Чоловік в одязі кинувся у воду.
13. Заєць біг з усієї сили, роблячи зигзаги.
14. Сонце світило, та не гріло.
15. Воду із цієї річки не можна пити.
Вправа 19. У тексті пропущено декілька речень, треба їх визначити.
1. Радіоприймач упав на підлогу. Я і не знав, що тато майстер на всі руки.
2. В мене заболів зуб. Треба було раніше це зробити.
3. Візьми лінійку і накресли лінію. Все треба класти на місце.
4. Сліпий чоловік йшов повільно і невпевнено. «Ти вірно зробив», - сказав батько.
5. «Під вікнами не можна грати у футбол», - сказав двірник хлопчакам. «Я ж вам говорив».
Вправа 20. Із цупкого паперу виготовити решітку 10x11 см, через кожні 0,5 см вирізати прямокутні вертикальні отвори шириною 1 см, висотою 8 см. Решітку накладати на текст і читати.
|