Однією з методик швидкочитання є методика Б.В. Динги. У його системі передбачено велику кількість вправ для формування навичок правильного, свідомого і виразного читання. Проте швидкість визначена найголовнішою якістю. Пропоную переконатися в доцільності надання їй пріоритету і з'ясувати, чи може бути читання свідомим без швидкості. Читаючи правильно, учень охоплює поглядом тільки невеличке слово або частину великого. Він не бачить написаного попереду, а спрямовує увагу переважно на сполучення літер чи складів. Поза увагою лишається не лише логічний наголос речення, а часто й наголос у слові. Якщо під час читання допущено помилку, дитина рідко помічає її, бо сприймає кожне слово поза контекстом. Зазначу: правильність без швидкості буває лише відносна. Вона можлива під час роботи з дуже невеликими (переважно букварними) текстами та короткими реченнями. Отже, основа правильного читання - швидкий темп.
Пропоную розглянути залежність свідомого читання від швидкості. Дочитавши речення до кінця повільно, нелегко пригадати, з чого воно починалося, особливо - довге. Ще важче втримати в пам'яті прочитану сторінку. Отож для усвідомлення змісту потрібне цілісне сприйняття тексту, цілком залежне від уміння швидко читати. Коли ж навичка такого читання не сформована, то, намагаючись збільшити темп і стежачи тільки за ним, дитина перестає розуміти прочитане.
Чи впливає швидкість на виразність? Швидко читаючи, людина бачить текст наперед і думає над змістом та засобами мовної виразності для передачі його слухачам. Повільне читання завжди пов'язане з обмеженим кутом зору: учень зосереджує свої зусилля на зчитуванні слів. Як наслідок, виразності бракує. Виходить, запорука виразності - швидкість.
За технологією Б.В. Динги діти навчаються читати за допомогою серії таблиць, спрямованих на доведення до автоматизму певних навичок - складових досконалого читання. Система роботи з таблицями допомагає не лише оволодіти високою технікою ознайомлення з текстами, а й спрямована на виховання людини, залюбленої у книгу, в рідну мову, знавця літературної спадщини свого народу. Пропоную розглянути частину методики: роботу з таблицями для навчання першокласників швидкого читання.
За основним положенням цієї методики першокласники не називають літер - «бе», «ве», «ге», - а тільки звуки. Завдяки цьому їм значно легше зливати букви в склади та слова. Особливістю такої роботи є те, що спочатку діти засвоюють голосні, що дає змогу читати з першим же вивченим приголосним всі існуючі у мові склади. Техніку навички відпрацьовую за двома таблицями доти, поки дитина не навчиться автоматично зливати голосні та приголосні.
Таблиця 1 «Читаємо самі» - основна. Вона вводить у техніку читання. Для зручності користування поділяється на три частини. Літери розташовані в алфавітній послідовності: голосні - горизонтально, приголосні - вертикально. На перетині голосної та приголосної знаходяться два склади: відкритий і закритий. Якщо ж складу не існує - порожня клітинка. Один примірник цієї таблиці, як і інших, наступних таблиць, має кожна дитина, другий – в мене на дошці.
Таблиця 1
|
А
|
Е
|
Є
|
И
|
І
|
Ї
|
О
|
У
|
Ю
|
Я
|
|
Б
|
ба
|
бе
|
бє
|
би
|
бі
|
|
бо
|
бу
|
бю
|
бя
|
Б
|
аб
|
еб
|
єб
|
иб
|
іб
|
їб
|
об
|
уб
|
юб
|
яб
|
В
|
ва
|
ве
|
вє
|
ви
|
ві
|
|
во
|
ву
|
вю
|
вя
|
В
|
ав
|
ев
|
єв
|
ив
|
ів
|
їв
|
ов
|
ув
|
юв
|
яв
|
Г
|
…
|
…
|
…
|
...
|
…
|
…
|
…
|
…
|
...
|
і т.д.
|
Г
|
Робота з таблицею 1 дає змогу прискорити темп читання вдвічі, оскільки школярі навчаються сприймати і називати не окремі букви, а склад як єдине,ціле, усвідомлюють його структуру, визначають закономірність розташування складів, що сприяє розвитку пам'яті, логічного мислення.
Згодом на основі цієї таблиці організовую ігри, наприклад:
• Знайди заданий мною склад.
• Склади слова з двох, трьох, чотирьох літер (ми, рік, тиша) або складів (ро-са, ко-ле-со, за-пи-та-ли).
• «Хто перший?». Змагання для двох учнів, що одночасно почали читати рядок чи стовпчик:
хто швидше закінчить.
Завдяки ігровим ситуаціям навчальний процес пожвавлюється, стає невимушеним, підвищується активність дітей, а це допомагає формувати позитивне ставлення до уроків читання.
Після того як учні навчаться читати склади й усвідомлять їхню структуру, переходжу до роботи з таблицею 2. Вона, як і попередня, служить для відпрацювання техніки читання прямих та обернених складів і використовується виключно для урізноманітнення форм роботи. Це, по суті, дидактична гра, яка називається «Літак. Парашут».
Таблиця 2
|
А
|
Е
|
Є
|
И
|
І
|
Ї
|
О
|
У
|
Ю
|
Я
|
|
Б
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Б
|
В
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В
|
Г
|
і т.д.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Г
|
Посуваю указку від приголосних ліворуч до голосних угорі - «літак підіймається», учні читають відкриті склади (да, де, ди). Указка рухається від голосних до приголосних праворуч - «парашут опускається», йде читання закритих складів (ад, ед, ид).
Застосування зазначених таблиць дає змогу багаторазовим недокучливим повторенням досягти миттєвого прочитання будь-якого складу, позитивно
впливає на пам'ять, розвиток уваги, пробудження пізнавального інтересу.
Для читання складів зі збігом двох-трьох приголосних використовую таблиці 3, 4. За структурою вони нагадують попередні з тією лише різницею, що у них вертикально записані всі можливі злиття двох чи трьох приголосних.
Працюю з ними, як із таблицею 1.
Таблиця З
|
А
|
Е
|
Є
|
И
|
І
|
Ї
|
О
|
У
|
Ю
|
Я
|
|
СК
|
ска
|
ске
|
скє
|
ски
|
скі
|
|
ско
|
ску
|
скю
|
скя
|
СК
|
аск
|
еск
|
єск
|
иск
|
іск
|
їск
|
оск
|
уск
|
юск
|
яск
|
СЛ
|
сла
|
сле
|
сле
|
сли
|
елі
|
|
сло
|
слу
|
елю
|
сля
|
СЛ
|
асл
|
есл
|
єсл
|
исл
|
ісл
|
їсл
|
осл
|
усл
|
юсл
|
ясл
|
Таблиця 4
|
|
А
|
Е
|
Є
|
И
|
І
|
Ї
|
О
|
У
|
Ю
|
Я
|
|
СТР
|
стра
|
стре
|
стрє
|
стри
|
стрі
|
|
стро
|
стру
|
стрю
|
стря
|
СТР
|
астр
|
естр
|
єстр
|
истр
|
істр
|
їстр
|
остр
|
устр
|
юстр
|
ястр
|
НТР
|
нтра
|
нтре
|
нтрє
|
нтри
|
нтрі
|
|
нтро
|
нтру
|
нтрю
|
нтря
|
НТР
|
антр
|
ентр
|
єнтр
|
интр
|
інтр
|
їнтр
|
онтр
|
унтр
|
юнтр
|
янтр
|
При видозміненні таблиць проводжу тренування в ігровій формі.
Ті самі вправи покладені в основу гри «Черепа-ший біг». Таблиця 3 - поле з розташованими через певні проміжки сполученнями двох приголосних, таблиця 4 - зі збігом трьох приголосних. Із паперу вирізаю черепах, на спинах яких - «віконечка», через котрі видно тільки одне з'єднання приголосних. Біля «віконечка» на черепасі написана голосна літера. Черепаху пересувають полем горизонтальна. Читають, зливаючи голосну з приголосними, що почергово з'являються в отворі. Коли голосна перед прорізом - склад закритий, коли після нього - відкритий.
Закінчивши працювати з таблицями 3 та 4, першокласники, як правило, успішно читають будь-який склад у будь-якому слові. Тож наступний етап - опанування якнайбільшої кількості карток із 8-10 словами на кожній. Менше не бажано, бо діти одразу їх
запам'ятають і проказуватимуть не дивлячись. Більша кількість налякає маленьких учнів, та й вправи займуть понад 5 хв., що обтяжливо для семирічних школярів. Бажано після злиття приголосних ставити різні голосні (таблиця 5).
Таблиця 5
струна
|
зламав
|
стріла
|
зловити
|
стрічка
|
злість
|
стрибок
|
злива
|
гостро
|
розлука
|
айстри
|
розлючений
|
страва
|
узлісся
|
стрімкий
|
злочинець
|
Таблиці читають хором, поодинці, сусід сусідові. Від повільного темпу до дуже швидкого. Дотримуючись і не дотримуючись послідовності слів.
Улюблена гра: 2 учні читають одночасно вголос - хто швидше завершить, той переміг.
Карток налічується не менше ніж двадцять. Велика кількість їх запобігає можливості впізнавати слова, не читаючи, сприяє збільшенню словникового запасу.
Підсумую. Попередні завдання покликані навчити першокласників читати не літерами, а складами, завдяки чому темп зростає вдвічі-втричі.
Ще до закінчення опрацювання таблиць 3, 4 діти ознайомлюються з таблицями 6 і 7 (трибуквених та чотирибуквених слів). Ці таблиці складаю сама за аналогією попередніх. Методикою передбачено сприймання коротких слів як цілої одиниці, без розчленування на букви чи склади. Це забезпечує збільшення швидкості читання у 3-4 рази. За змістом і формою таблиці тотожні карткам 5. Методика роботи з ними аналогічна.
Характерною її рисою є те, що діти вчаться на кожному уроці знаходити одиниці читання. Спочатку визначають у слові голосні, далі олівцем проводять від приголосної до голосної дугу, показуючи склад (наприклад; рі-ка). Потім читають слова складами, що містять понад чотири літери. Щоб учні не змішували слів, приєднуючи останній склад попереднього до першого складу наступного, їм на допомогу приходить читання «пароплавом».
Суть такого читання полягає в тому, що я добираю 15-20 таблиць 8. На них по 8-10 різних за структурою слів із п'яти і більше літер. Над словами - наголоси. Кожний склад знизу позначений дужкою. Всі дужки разом - хвилі, на котрих «гойдається пароплав». Учні читають і плавно зливають склади у слова - протяжно вимовляють попередній склад, доки очима охоплюють наступний. Паузи роблять лише між словами.
Таблиця 8 із тими самими словами, але без дужок-хвиль. Читають її, як таблицю 5, коли діти вже навчилися бачити і називати цілі слова за таблицею 8.
Читання «пароплавом» допомагає формувати правильну вимову, свідомо сприймати текст, звичку і вміння бачити сторінку наперед.
Збільшити темп можна й динамічним читанням. Суть його в тому, що на аркуші або плівці кодоскопу (проекція на екран) на декілька секунд з'являється слово, група слів чи речення. їх потрібно встигнути прочитати і запам'ятати, щоб потім назвати чи записати. Слова добираю тематично: до конкретного уроку, синонімічні ряди, антоніми, фразеологічні звороти, основні орфограми (в українській мові: дж-дз, йо-ьо, апостроф, подовження і подвоєння та ін.). Треную спершу на двобуквених словах або складах. Пропоную по одному слову чи складу. Згодом по два, три, поступово збільшуючи кількість до п'яти - шести.
Підвищується показник динамічного читання виконанням такої вправи: у полі зору учнів протягом 20 секунд знаходиться картка з написаними в різних напрямках, різними шрифтами, різною довжиною, різними частинами мови 12-15 слів. Потім діти усно чи письмово відтворюють ці слова. Мета: запам'ятати якнайбільше.
У ході опанування динамічним читанням формується вміння миттєвого сприйняття тексту з фіксацією змісту і збереженням одержаної інформації в пам'яті, концентрується увага.
Як засвідчує практика, швидкість читання залежить від кута зору - від кількості друкованих знаків, яку людина охоплює поглядом одночасно. Для розширення кута зору з першого дня перебування дитини в школі використовую малюнкові, числові, буквені та складові піраміди. Основу піраміди поступово збільшую від 40 до 60 мм, щоразу додаючи 5 мм.
Як відомо, у дітей, котрі вивчають українську мову, певні труднощі викликають слова з апострофом. Поклавши в основу своєї роботи методику Б. В. Динги при ознайомленні учнів із цією темою використовую таблицю 9. За нею прочитати склад чи слово з апострофом - все одно, що перестрибнути через пеньочок. За допомогою таблиці діти вчаться правильно вимовляти склад з апострофом, запам'ятовуючи правило його правопису.
Закріплюю здобуті вміння шляхом роботи з таблицею 10. Вона схожа на набір карток 5, і читають її подібним чином.
Таблиця 9
Таблиця 10
М’ята
солов'ї
бур'ян
п'ятеро
б'ють
об'єкт
з матір'ю
в'юн
|
Щоб діти не змішували парні приголосні, пропоную серію таблиць, які містять слова з цими приголосними. Працюю із таблицями порівняння вимови та правопису (див. табл. 11).
Таблиця 11
д-т
|
б-п
|
Дон - тон
доня - Тоня
вдома втома
|
бік - пік
біла - піна
білка - пілот
|
Як засвідчує досвід, робота з названими таблицями дає змогу побудувати навчання за вимогами педагогіки та психології. Кожний наступний матеріал обов'язково базується на добре засвоєному попередньому, враховуються вікові та індивідуальні особливості розвитку дітей. Складність мовного матеріалу поєднується з доступною формою вивчення. Проте, як справедливо зазначив Б.В. Динга, досягти бажаних результатів можна тільки багаторазовими щоденними тренуваннями, куди крім уже вказаних методичних прийомів, входять і такі:
а) виділення на кожному уроці часу для читання мовчки (про себе) і вголос (пошепки);
б) п'ятихвилинка самостійного читання пошепки на початку уроків читання, малювання, праці;
в) щоденні вправи зі скоромовками, які сприяють тренуванню пам'яті, чіткості та швидкості вимови;
г) першоразове прочитування тексту учнями (самостійно);
д) стеження за текстом підручника, а не лише слухання, коли читає вчитель;
е) щоденне оцінювання виконання домашнього завдання;
є) використання вправ на вміння швидко орієнтуватись у тексті.
Наприклад:
• знайти відповіді на складні запитання;
• дібрати слова на певну орфограму;
• визначити, скільки разів на сторінці повторюється те чи інше слово;
ж) широке застосування ігор, кросвордів, що потребують вміння читати;
з) ознайомлення дітей з якнайбільшою кількістю цікавих книжок, щоб кожен учень зміг обрати таку, за якою навчиться читати без примусу;
и) щомісячне відвідування класом книжкового магазину. Обов'язкова умова прочитати придбану книгу;
і) робота з читацькими щоденниками і формулярами,"
ї) проведення (раз на рік) класних та загальношкільних конкурсів ораторів і захисту формулярів, що є заохоченням до самоосвіти, яка неможлива без наполегливого удосконалення техніки читання.
Термін «конкурс ораторів» потребує пояснення. Учасники по черзі одержують тему (скажімо; «Павук»). Школяр має відразу почати розповідати про павуків. Говорити дозволяється що завгодно, але не повторюючись, без пауз. Найдовша розповідь визначає переможців.
Цінність цієї форми роботи полягає в тому, що орієнтація на розвиток усного літературного мовлення сприяє активізації його складових: словникового западу, пам'яті, логічного мислення, чіткості й виразності мовлення, спонукає до пошуків та накопичення якнайбільшої кількості інформації з різних галузей.
|