Субота, 02.08.2025, 10:56
Вітаю Вас Гість | RSS

Сайт Ольги Киценко

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Професійна діяльність

Головна » Файли » Науково-методична діяльність » Методична проблема

ШВИДКОЧИТАННЯ ДЛЯ ПЕРШОКЛАСНИКІВ
30.10.2016, 19:12

Однією з методик швидкочитання є методика Б.В. Динги. У його системі передбачено велику кількість вправ для формування навичок правиль­ного, свідомого і виразного читання. Проте швидкість визначена найголовнішою якістю. Про­поную переконатися в доцільності надання їй пріоритету і з'ясувати, чи може бути читання свідо­мим без швидкості. Читаючи правильно, учень охоплює поглядом тільки невеличке слово або час­тину великого. Він не бачить написаного попереду, а спрямовує увагу переважно на сполучення літер чи складів. Поза увагою лишається не лише логічний наголос речення, а часто й наголос у слові. Якщо під час читання допущено помилку, дитина рідко помічає її, бо сприймає кожне слово поза контекс­том. Зазначу: правильність без швидкості буває ли­ше відносна. Вона можлива під час роботи з дуже невеликими (переважно букварними) текстами та ко­роткими реченнями. Отже, основа правильного чи­тання - швидкий темп.

Пропоную розглянути залежність свідомого чи­тання від швидкості. Дочитавши речення до кінця повільно, нелегко пригадати, з чого воно починало­ся, особливо - довге. Ще важче втримати в пам'яті прочитану сторінку. Отож для усвідомлення змісту потрібне цілісне сприйняття тексту, цілком залежне від уміння швидко читати. Коли ж навичка такого читання не сформована, то, намагаючись збільшити темп і стежачи тільки за ним, дитина перестає ро­зуміти прочитане.

Чи впливає швидкість на виразність? Швидко чи­таючи, людина бачить текст наперед і думає над змістом та засобами мовної виразності для передачі його слухачам. Повільне читання завжди пов'язане з обмеженим кутом зору: учень зосереджує свої зусилля на зчитуванні слів. Як наслідок, виразності бракує. Виходить, запорука виразності - швидкість.

За технологією Б.В. Динги діти навчаються читати за допомогою серії таблиць, спрямованих на дове­дення до автоматизму певних навичок - складових досконалого читання. Система роботи з таблицями допомагає не лише оволодіти високою технікою ознайомлення з текстами, а й спрямована на вихо­вання людини, залюбленої у книгу, в рідну мову, знав­ця літературної спадщини свого народу. Пропоную розглянути частину методики: роботу з таблицями для навчання першокласників швидкого читання.

За основним положенням цієї методики першо­класники не називають літер - «бе», «ве», «ге», - а тільки звуки. Завдяки цьому їм значно легше зливати букви в склади та слова. Особливістю такої роботи є те, що спочатку діти засвоюють голосні, що дає змо­гу читати з першим же вивченим приголосним всі існуючі у мові склади. Техніку навички відпрацьо­вую за двома таблицями доти, поки дитина не на­вчиться автоматично зливати голосні та приголосні.

Таблиця 1 «Читаємо самі» - основна. Вона вводить у техніку читання. Для зручності користування поділяється на три частини. Літери розташовані в алфавітній послідовності: голосні - горизонтально, приголосні - вертикально. На перетині голосної та приголосної знаходяться два склади: відкритий і закритий. Якщо ж складу не існує - порожня клітинка. Один примірник цієї таблиці, як і інших, наступних таблиць, має кожна дитина, другий – в мене на дошці.

Таблиця 1

 

    А

     Е

     Є

    И

     І

    Ї

     О

     У

      Ю

     Я

 

    Б

ба

бе

бє

би

бі

 

бо

бу

бю

бя

     Б

аб

еб

єб

иб

іб

їб

об

уб

юб

яб

    В

ва

ве

вє

ви

ві

 

во

ву

вю

вя

     В

ав

ев

єв

ив

ів

їв

ов

ув

юв

яв

    Г

 

 

 

 

...

 

 

 

 

 

...

 

і т.д.

     Г

Робота з таблицею 1 дає змогу прискорити темп читання вдвічі, оскільки школярі навчаються сприймати і називати не окремі букви, а склад як єдине,ціле, усвідомлюють його структуру, визнача­ють закономірність розташування складів, що сприяє розвитку пам'яті, логічного мислення.

Згодом на основі цієї таблиці організовую ігри, наприклад:

• Знайди заданий мною склад.

• Склади слова з двох, трьох, чотирьох літер (ми, рік, тиша) або складів (ро-са, ко-ле-со, за-пи-та-ли).

• «Хто перший?». Змагання для двох учнів, що одночасно почали читати рядок чи стовпчик:

хто швидше закінчить.

Завдяки ігровим ситуаціям навчальний процес пожвавлюється, стає невимушеним, підвищується активність дітей, а це допомагає формувати пози­тивне ставлення до уроків читання.

Після того як учні навчаться читати склади й усвідомлять їхню структуру, переходжу до роботи з таблицею 2. Вона, як і попередня, служить для відпрацювання техніки читання прямих та оберне­них складів і використовується виключно для урізноманітнення форм роботи. Це, по суті, дидак­тична гра, яка називається «Літак. Парашут».

Таблиця 2

 

    А

    Е

   Є

    И

    І

    Ї

   О

    У

     Ю

     Я

 

    Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Б

    В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     В

    Г

і т.д.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Г

Посуваю указку від приголосних ліворуч до голос­них угорі - «літак підіймається», учні читають відкриті склади (да, де, ди). Указка рухається від го­лосних до приголосних праворуч - «парашут опус­кається», йде читання закритих складів (ад, ед, ид).

Застосування зазначених таблиць дає змогу багато­разовим недокучливим повторенням досягти миттєвого прочитання будь-якого складу, позитивно

впливає на пам'ять, розвиток уваги, пробудження пізнавального інтересу.

Для читання складів зі збігом двох-трьох приго­лосних використовую таблиці 3, 4. За структурою вони нагадують попередні з тією лише різницею, що у них вертикально записані всі можливі злиття двох чи трьох приголосних.

Працюю з ними, як із таблицею 1.

Таблиця З

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   А

     Е

     Є

    И

     І

     Ї

     О

    У

     Ю

     Я

 

   СК

   ска

   ске

   скє

   ски

   скі

 

   ско

   ску

  скю

  скя

    СК

   аск

   еск

   єск

   иск

   іск

   їск

   оск

   уск

  юск

  яск

   СЛ

   сла

   сле

   сле

   сли

   елі

 

   сло

   слу

  елю

  сля

     СЛ

   асл

   есл

   єсл

   исл

   ісл

   їсл

   осл

   усл

  юсл

   ясл

    Таблиця 4

 

   А

   Е

    Є

    И

     І

     Ї

    О

    У

    Ю

    Я

 

 СТР

 стра

 стре

 стрє

 стри

  стрі

 

 стро

 стру

 стрю

 стря

  СТР

 астр

 естр

 єстр

 истр

  істр

  їстр

 остр

 устр

 юстр

 ястр

 НТР

 нтра

 нтре

 нтрє

 нтри

  нтрі

 

 нтро

 нтру

 нтрю

 нтря

  НТР

 антр

 ентр

 єнтр

 интр

  інтр

  їнтр

 онтр

 унтр

 юнтр

 янтр

При видозміненні таблиць проводжу тренування в ігровій формі.

Ті самі вправи покладені в основу гри «Черепа-ший біг». Таблиця 3 - поле з розташованими через певні проміжки сполученнями двох приголосних, таблиця 4 - зі збігом трьох приголосних. Із паперу вирізаю черепах, на спинах яких - «віконечка», че­рез котрі видно тільки одне з'єднання приголосних. Біля «віконечка» на черепасі написана голосна літе­ра. Черепаху пересувають полем горизонтальна. Чи­тають, зливаючи голосну з приголосними, що по­чергово з'являються в отворі. Коли голосна перед прорізом - склад закритий, коли після нього - відкритий.

Закінчивши працювати з таблицями 3 та 4, першо­класники, як правило, успішно читають будь-який склад у будь-якому слові. Тож наступний етап - опа­нування якнайбільшої кількості карток із 8-10 слова­ми на кожній. Менше не бажано, бо діти одразу їх

запам'ятають і проказуватимуть не дивлячись. Біль­ша кількість налякає маленьких учнів, та й вправи займуть понад 5 хв., що обтяжливо для семирічних школярів. Бажано після злиття приголосних ставити різні голосні (таблиця 5).

Таблиця 5

струна

зламав

стріла

зловити

стрічка

злість

стрибок

злива

гостро

розлука

айстри

розлючений

страва

узлісся

стрімкий

злочинець

Таблиці читають хором, поодинці, сусід сусідові. Від повільного темпу до дуже швидкого. Дотримую­чись і не дотримуючись послідовності слів.

Улюблена гра: 2 учні читають одночасно вголос - хто швидше завершить, той переміг.

Карток налічується не менше ніж двадцять. Вели­ка кількість їх запобігає можливості впізнавати сло­ва, не читаючи, сприяє збільшенню словникового запасу.

Підсумую. Попередні завдання покликані навчити першокласників читати не літерами, а складами, завдяки чому темп зростає вдвічі-втричі.

Ще до закінчення опрацювання таблиць 3, 4 діти ознайомлюються з таблицями 6 і 7 (трибуквених та чотирибуквених слів). Ці таблиці складаю сама за аналогією попередніх. Методикою передбачено сприймання коротких слів як цілої одиниці, без розчленування на букви чи склади. Це забезпечує збільшення швидкості читання у 3-4 рази. За змістом і формою таблиці тотожні карткам 5. Мето­дика роботи з ними аналогічна.

Характерною її рисою є те, що діти вчаться на кожному уроці знаходити одиниці читання. Спочат­ку визначають у слові голосні, далі олівцем прово­дять від приголосної до голосної дугу, показуючи склад (наприклад; рі-ка). Потім читають слова скла­дами, що містять понад чотири літери. Щоб учні не змішували слів, приєднуючи останній склад попе­реднього до першого складу наступного, їм на допо­могу приходить читання «пароплавом».

Суть такого читання полягає в тому, що я добираю 15-20 таблиць 8. На них по 8-10 різних за структу­рою слів із п'яти і більше літер. Над словами - наго­лоси. Кожний склад знизу позначений дужкою. Всі дужки разом - хвилі, на котрих «гойдається паро­плав». Учні читають і плавно зливають склади у сло­ва - протяжно вимовляють попередній склад, доки очима охоплюють наступний. Паузи роблять лише між словами.

Таблиця 8 із тими самими словами, але без дужок-хвиль. Читають її, як таблицю 5, коли діти вже на­вчилися бачити і називати цілі слова за таблицею 8.

Читання «пароплавом» допомагає формувати пра­вильну вимову, свідомо сприймати текст, звичку і вміння бачити сторінку наперед.

Збільшити темп можна й динамічним читанням. Суть його в тому, що на аркуші або плівці кодоскопу (проекція на екран) на декілька секунд з'являється слово, група слів чи речення. їх потрібно встигнути прочитати і запам'ятати, щоб потім назвати чи запи­сати. Слова добираю тематично: до конкретного уро­ку, синонімічні ряди, антоніми, фразеологічні зворо­ти, основні орфограми (в українській мові: дж-дз, йо-ьо, апостроф, подовження і подвоєння та ін.). Треную спершу на двобуквених словах або складах. Пропо­ную по одному слову чи складу. Згодом по два, три, поступово збільшуючи кількість до п'яти - шести.

Підвищується показник динамічного читання ви­конанням такої вправи: у полі зору учнів протягом 20 секунд знаходиться картка з написаними в різних напрямках, різними шрифтами, різною довжиною, різними частинами мови 12-15 слів. Потім діти усно чи письмово відтворюють ці слова. Мета: запам'ята­ти якнайбільше.

У ході опанування динамічним читанням фор­мується вміння миттєвого сприйняття тексту з фіксацією змісту і збереженням одержаної інфор­мації в пам'яті, концентрується увага.

Як засвідчує практика, швидкість читання зале­жить від кута зору - від кількості друкованих знаків, яку людина охоплює поглядом одночасно. Для роз­ширення кута зору з першого дня перебування дити­ни в школі використовую малюнкові, числові, буквені та складові піраміди. Основу піраміди поступо­во збільшую від 40 до 60 мм, щоразу додаючи 5 мм.

Як відомо, у дітей, котрі вивчають українську мо­ву, певні труднощі викликають слова з апострофом. Поклавши в основу своєї роботи методику Б. В. Динги при ознайомленні учнів із цією темою використо­вую таблицю 9. За нею прочитати склад чи слово з апострофом - все одно, що перестрибнути через пеньочок. За допомогою таблиці діти вчаться пра­вильно вимовляти склад з апострофом, запам'ятову­ючи правило його правопису.

Закріплюю здобуті вміння шляхом роботи з табли­цею 10. Вона схожа на набір карток 5, і читають її подібним чином.

Таблиця 9

б

 

п

є

в

ї

м

ю

ф

я

р

 

Таблиця 10

М’ята

солов'ї

бур'ян

п'ятеро

б'ють

об'єкт

з матір'ю

в'юн

        Щоб діти не змішували парні приголосні, пропо­ную серію таблиць, які містять слова з цими приго­лосними. Працюю із таблицями порівняння вимови та правопису (див. табл. 11).

Таблиця 11

д-т

б-п

Дон - тон

доня - Тоня

вдома   втома

бік - пік

біла - піна

білка - пілот

Як засвідчує досвід, робота з названими таблиця­ми дає змогу побудувати навчання за вимогами пе­дагогіки та психології. Кожний наступний матеріал обов'язково базується на добре засвоєному попе­редньому, враховуються вікові та індивідуальні особливості розвитку дітей. Складність мовного ма­теріалу поєднується з доступною формою вивчення. Проте, як справедливо зазначив Б.В. Динга, досягти бажаних результатів можна тільки багаторазовими щоденними тренуваннями, куди крім уже вказаних методичних прийомів, входять і такі:

а) виділення на кожному уроці часу для читання мовчки (про себе) і вголос (пошепки);

б) п'ятихвилинка самостійного читання пошепки на початку уроків читання, малювання, праці;

в) щоденні вправи зі скоромовками, які сприяють тренуванню пам'яті, чіткості та швидкості вимови;

г) першоразове прочитування тексту учнями (са­мостійно);

д) стеження за текстом підручника, а не лише слу­хання, коли читає вчитель;

е) щоденне оцінювання виконання домашнього завдання;

є) використання вправ на вміння швидко орієнту­ватись у тексті.

Наприклад:

• знайти відповіді на складні запитання;

• дібрати слова на певну орфограму;

• визначити, скільки разів на сторінці повто­рюється те чи інше слово;

ж) широке застосування ігор, кросвордів, що по­требують вміння читати;

з) ознайомлення дітей з якнайбільшою кількістю цікавих книжок, щоб кожен учень зміг обрати таку, за якою навчиться читати без примусу;

и) щомісячне відвідування класом книжкового мага­зину. Обов'язкова умова прочитати придбану книгу;

і) робота з читацькими щоденниками і форму­лярами,"

ї) проведення (раз на рік) класних та загальношкільних конкурсів ораторів і захисту формулярів, що є за­охоченням до самоосвіти, яка неможлива без напо­легливого удосконалення техніки читання.

Термін «конкурс ораторів» потребує пояснення. Учасники по черзі одержують тему (скажімо; «Па­вук»). Школяр має відразу почати розповідати про павуків. Говорити дозволяється що завгодно, але не повторюючись, без пауз. Найдовша розповідь ви­значає переможців.

Цінність цієї форми роботи полягає в тому, що орієнтація на розвиток усного літературного мов­лення сприяє активізації його складових: словнико­вого западу, пам'яті, логічного мислення, чіткості й виразності мовлення, спонукає до пошуків та нако­пичення якнайбільшої кількості інформації з різних галузей.

Категорія: Методична проблема | Додав: Oljalja220988
Переглядів: 1082 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту

Сайт Ольги Киценко e-mail:ole4ka32387@gmail.com © 2025
uCoz